teknik·AI-REDIGERAD
Microsoft vänder sig till naturgas för datacenter i Texas
Microsoft har ingått ett 20-årigt avtal med Chevron för att driva ett stort datacenter i västra Texas med naturgas, vilket markerar en avvikelse från företagets tidigare fokus på förnybar energi och kärnkraft.

Microsoft har tecknat ett 20-årigt avtal med energibolaget Chevron för att förse ett av sina största datacenter i västra Texas med naturgas (The Next Web, CNBC). Detta drag indikerar att Microsoft är beredd att använda fossila bränslen för att möta den växande efterfrågan på energi från sina datacenter, trots tidigare utfästelser om att bygga sina AI-planer på förnybara energikällor och kärnkraft (The Next Web).
Avtalet innebär att Chevron kommer att leverera naturgas för att driva anläggningen, som beskrivs som ett av de största datacentren i USA (The Next Web).
Microsofts energistrategi
Beslutet att förlita sig på naturgas för ett så pass stort projekt visar på den komplexitet som stora teknikföretag står inför när de ska säkra tillförlitlig och tillräcklig energiförsörjning för sina operationer, särskilt med tanke på den snabba expansionen inom AI och stora datamängder (CNBC).
Detta vet vi
- Microsoft har tecknat ett 20-årigt avtal med Chevron.
- Avtalet gäller energiförsörjning till ett datacenter i västra Texas.
- Datacentret kommer att drivas med naturgas.
- Det aktuella datacentret är ett av Microsofts största i USA.
Detta är fortfarande oklart
- Hur detta avtal påverkar Microsofts övergripande åtaganden gällande förnybar energi på längre sikt.
- Det exakta startdatumet för energileveranserna under avtalet.
- Detaljer om datacenterets kapacitet och omfattning utöver att det är ett av de största.
Påståenden & källor