STORY-TRÅD·nyheter
Mazda trycker in stor skärm i bil för första gången
Anser att fysiska knappar stjäl mer uppmärksamhet Att hoppa in i en ny Mazda har inte känts särskilt nytt den senaste tiden, men i den senaste upplagan av modellen CX-5 blev det ändring på det. För i den har tillverkaren nämligen för första gången tryckt in en stor skärm på mittkonsolen, och det måste ju alla moderna biltillverkare ha i dagsläget. Och till skillnad från vad många användare brukar säga - att skärmen stjäl uppmärksamhet och att fysiska knappar är säkrare för körningen säger Mazda helt tvärtom. Mazda menar att stora skärmar förkortar tiden förare tittar på något annat än vägen. En rad med traditionella knappar ska enligt Koichiro Yamaguchi som är program manager för CX-5 vara mer distraherande och ta längre tid att hantera. Knapparna sitter ofta även längre ner vilket gör att blicken sjunker istället för att behållas på en hyfsad nivå som det blir när man tittar på en skärm. I nya CX-5 har de flesta funktioner fått flytta in i skärmen - som exempelvis styrningen av klimatanläggningen. Denna ska man då kunna styra med ett finger och därmed inte behöva fumla med riktiga knappar på olika ställen. Nya CX-5 blir lite av ett test från Mazda för att se hur väl det hela tas emot. Man kommer lyssna på kunderna och skulle de sparka bakut är det inte omöjligt att fysiska knappar hittar tillbaka igen. Läs vidare och kommentera: https://feber.se/bil/mazda-trycker-in-stor-skarm-i-bil-for-forsta-gangen/493236/ Läs mer om knappar, infotainmentskärm, stor, fysiska, uppmärksamhet, infotainment, skärm